Friday, February 20, 2009

Bir Garip Güneş Tutulması

Güneş tutulmalarını çok seviyorum. Güzel görüntüler çıkıyor. 29 Mart 2006'da Antalya Side'de ESA ekibiyle birlikte tutulmayı gözlemlemiştim. Bu işin okulunda okumak ayrı, uygulamalı olarak gözlem yapmak apayrı. 10 dakikalık bir sohbette bile birçok yeni şey öğrenmiştim. Neyse, konuyu dağıtmayayım. Gelelim konumuza;

Güneş tutulmasını az çok herkes bilir. Ay, Güneş ile Dünya'nın arasına girer, Güneş tutulur, Korona ortaya çıkar vs. Tipik şeyler bunlar.

Dünya'yı dolaşan bir gezginseniz hayatınız boyunca birçok kere tutulma izleyebilirsiniz. Geçtiğimiz günlerde (ki yaklaşık 10 gün önceye tekabul ediyor bu) Japon uzay aracı Kaguya, görevi sırasında Ay'ın yörüngesinde dolanırken bir de bakmışlar ki Güneş tutuluyor! Hem de ne tutulma.. Biz yıllarca Ay'ın Güneş'i kapamasını izlemiştik. Japon arkadaşlarımız da uzay aracından çektiği fotoğraflarla insanlık tarihinde ilk defa Dünya'nın Güneş'i kapamasını gösterdi.


Kafalar karışmasın. Aslında bu tutulma birçok kere oldu. Ama aramızdan kimse Ay'da sakin bir hayat sürmediği için hiç görüntülenmemişti. Kaguya ise bunu gerçekleştirdi ve olayı görüntüledi. Dünya'nın atmosferinin parlaklığına bir bakın. Atmosferimizi böyle görmek değişik bir şey.

Gönlünüzün astrofizikçisi olaraktan görevim, size bu tutulmayı her şeyiyle göstermek! Ben de hiçbir masraftan kaçınmadım ve Kaguya Uzay Aracı'nın çektiği tutulma videosunu sizlerle paylaşmayı uygun buldum. İşte o tutulma:

http://space.jaxa.jp/movie/20090218_kaguya_movie01_j.html

No comments:

Post a Comment